Klachtenprocedure

Voorwoord

NOC*NSF / KNGU heeft ter preventie van seksuele intimidatie in de sport een aantal gedragsregels opgesteld. Deze gedragsregels zijn van belang voor iedereen die aan sport doet. Ze zijn vooral bedoeld om alle begeleiders van sporters en van sportactiviteiten een richtlijn te geven ten aanzien van welk gedrag wel en niet is toegestaan.

 

Druturnia zal de gedragsregels opgesteld door het NOC*NSF / KNGU volgen in haar beleid ten aanzien van preventie van ongewenste omgangsvormen’. Deze klachtenregeling treedt in werking op het moment dat een klacht over een ongewenste omgangsvorm (zie artikel 2.2.k) officieel wordt ingediend. Indien aangifte van ongewenste omgangsvormen’ bij de Politie en de NOC*NSF / KNGU is gedaan, heeft Druturnia geen verdere rol in de afhandeling van de klacht. Indien aangifte van ‘ongewenste omgangsvormen’ achterwege blijft, zal Druturnia trachten te bemiddelen om een interne oplossing te vinden.

 

 

 

Begripsbepaling

 

In deze klachtenregeling wordt verstaan:

  • Vereniging: Gymvereniging Druturnia hierna te noemen; ‘Druturnia’.
  • Het bestuur: Het dagelijks bestuur van Druturnia.
  • Klacht: een klacht is een uiting van ongenoegen van een lid over een voor hem persoonlijk overkomen ongewenste omgangsvorm.
  • Leden: onder leden worden alle personen verstaan die een lidmaatschap met Drutunia hebben aangegaan. Onder leden vallen naast de reguliere leden ook leiding, vrijwilligers, stagiaires. Tevens kunnen ex-leden die uiterlijk tot voor drie jaar een lidmaatschap bij de vereniging hadden een beroep op deze klachtenregeling doen.
  • Klager: het lid dat zich met een klacht tot de vertrouwenspersoon wendt, dan wel een klacht inzake ongewenste omgangsvormen bij het dagelijks bestuur indient.
  • Beklaagde: het lid tegen wie de klacht is gericht.
  • Seksuele intimidatie op de werkplek, sport, of in studiesituatie: bij seksuele intimidatie gaat het om ongewenste seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag van seksuele aard.
  • Discriminatie: discriminatie betreft het maken van ongeoorloofd onderscheid tussen groepen of individuen ten aanzien van geloof, levensovertuiging, seksuele geaardheid, ras, sekse, politieke gezindheid, huidskleur en uiterlijk of anderszins zoals bedoeld in artikel 1 van de Grondwet. Dit op zodanige manier dat het de waardigheid en of lichamelijke integriteit van de klager aantast.
  • Agressie en geweld: agressie en geweld betreffen voorvallen waarbij het lid psychisch of fysiek lastig wordt gevallen, geïntimideerd, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid of het volgen van gymles(sen) bij de vereniging.
  • Pesten: bij pesten gaat het om systematisch sterk hinderen, lastigvallen of lichamelijk of geestelijk ongemak veroorzaken. Pesten binnen de vereniging is het systematisch uitoefenen van psychisch, fysiek of seksueel geweld door één persoon of een groep personen waarbij klager niet meer optimaal kan functioneren binnen de vereniging.
  • Ongewenste omgangsvormen: in deze klachtenregeling worden onder ongewenste omgangsvormen verstaan: seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.
  • Vertrouwenscontactpersoon: Monique Vos

 

 

De Vertrouwens Contact Persoon (VCP)

 

  • Het dagelijks bestuur heeft Monique Vos binnen Druturnia  aangesteld als Vertrouwenscontactpersoon
  • De vertrouwenspersoon heeft in ieder geval de volgende taken:
  1. fungeren als aanspreekpunt voor leden die met ongewenste omgangsvormen worden geconfronteerd. Dit betreft zowel de klager als de beklaagde.
  2. is overdag telefonisch op een mobiel nummer bereikbaar
  3. opvangen en verlenen van zorg aan klagende of beklaagde leden
  4. adviseren van de klager over eventueel te nemen stappen
  5. begeleiden en ondersteunen van leden die overwegen een klacht bij het dagelijks bestuur in te dienen op verzoek van de klager, het ondernemen van stappen gericht op het zoeken naar een interne oplossing
  6. in geval van ontstentenis van de klager; mede zorg dragen dat er aangifte bij de Politie en de NOC*NSF / KNGU wordt gedaan
  7. jaarlijks uitbrengen van een verslag aan het dagelijks bestuur over het aantal klachten en de aard van deze klachten. De beschrijvingen zijn anoniem.
  • ​​​​​​​De VCP verricht geen handelingen ter uitvoering van zijn taak dan met toestemming van het lid dat de klacht heeft ingediend.
  • De VCP kan weigeren een klacht in behandeling te nemen op grond van onderstaande punten:​​​​​​​
  1. verschoning (met geldige redenen onttrekken, b.v. in geval het familie betreft)
  2. persoonlijke omstandigheden als de klacht niet direct betrekking heeft op de ongewenste omgangsvorm zoals in deze regeling bedoeld.

De VCP is voor de uitvoering van zijn taken uitsluitend verantwoording schuldig aan het dagelijks bestuur, waarbij vertrouwelijkheid van informatie wordt gerespecteerd. VCP‘ers mogen niet wegens het behandelen van een klacht of uit hoofde van hun functie als VCP binnen de vereniging worden benadeeld. Het dagelijks bestuur biedt de VCP de nodige faciliteiten aan ten behoeve van de uitvoering van zijn taken.

 

 

Terug naar boven